‘Het lijkt erop, dat de tegenstander er alles aan doet om
de gelovigen tegen elkaar uit te spelen.’

Die wil vooral dat. Hij heeft een heel arsenaal aan trucs om
dat te bewerken. Met name gedachtenbeïnvloeding door

geestelijk mensen in verwarring te brengen. Dat gebeurde
bij de Corinthiërs en de Galaten. Voortdurend werden andere
gedachten opgedrongen waardoor gelovigen het juiste spoor
verlieten. In de tijd dat Saulus geroepen werd, was het enige
evangelie dat klonk, het evangelie van de besnijdenis. Ook
kun je dat het evangelie van het koninkrijk noemen.

‘Toen werd Saulus geroepen en begonnen er dingen te ver-
anderen?’

Jawel, want hij werd geroepen om een unieke boodschap te
gaan brengen en om een uitroeping te bewerken, waardoor
het lichaam van Christus ging ontstaan. Dat was allang in de
gedachten van God aanwezig, zelfs vóór de eonen al, maar
nu ging in de tijd de roeping van dat lichaam vorm krijgen.
Nadat Saulus Paulus genoemd werd, werd echt duidelijk waar
het om ging: uitroepen van ieder die wil horen. Ook al ging
het om pure heidenen (geen proselieten), die nooit eerder tot
de God van Israël waren genaderd. Dat maakt deze tijd uniek.

‘Nu maakt het helemaal niet uit bij welk volk je hoort, als je
gelooft hoor je bij het lichaam van Christus.’

Ja, in de tijd van Handelingen was het moeilijk. Aan de ene kant
was het evangelie van het koninkrijk actief en zou moeten lei-
den tot de terugkeer van Jezus Christus en de start van het 
aardse koninkrijk. Aan de andere kant werd geestelijk gezien 
duidelijk, dat Israël als geheel het koninkrijks aanbod afwees, zij
geloofden niet en die verwachting ging langzaam maar zeker 
over in uitstel. Tegelijkertijd was Paulus bezig en bracht zijn e-
vangelie waardoor mensen (ook uit Israël) geroepen werden tot
het lichaam van Christus. Zijn evangelie lees je niet in Handelingen;
dat lees je uitsluitend in zijn brieven. Wat hij verkondigde in het
kader van het koninkrijksevangelie lees je in Handelingen.

‘Dat laatste vind ik wel verhelderend. Anders blijf je met de vraag
zitten waarom hij dat verkondigde wat in Handelingen staat.’

We zijn bezig met de verschillen, en hij moest aan de ene kant een
soort priesterlijke functie vervullen, aan de andere kant riep hij door

zijn evangelie van genade en verzoening de leden van de ekklesia,
het lichaam van Christus, uit. Dat evangelie geldt vandaag. Recht-
vaardiging door het geloof van Jezus Christus, om niet, in Zijn gena-
de door de vrijkoping in Christus Jezus. Voor de gelovigen geldt,
dat er geen veroordeling is voor hen die in Christus Jezus zijn, Zij
hebben een hemelse roeping en verwachting, in tegenstelling tot
Israël dat een aardse roeping en verwachting kent. Israël kent nu
in het vlees geen voorrecht, straks weer wel zodra het lichaam van
Christus voor de grote verdrukking is weggerukt van de aarde!