‘Fijn, dat we even stilstaan bij het woord levendmaken, blijkt bijzonder te zijn.’

Het levendmaken is door de geest van God en heeft een direct eerste uitwerking
op de geest van de mens. Dat wordt ook van de Heer Jezus zelf gezegd. Hij is ook
levendgemaakt in geest, zoals 1 Petrus 3:18 letterlijk zegt:

“Want ook Christus, voor ons, stierf eenmaal voor de zonden, [de] rechtvaardige
voor onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou leiden; inderdaad ter dood
gebracht in [het] vlees, echter levendgemaakt in [de] geest, waarin Hij naar de
geesten in de gevangenis gegaan is”

Dat Hij ook wat Zijn lichaam betreft levendgemaakt is, is duidelijk. Hier wordt in
Petrus echter benadrukt dat levendmaken eerst en vooral de geest van de mens
betreft. Het blijkt dat Hij in de levendmaking naar de geesten in de gevangenis ge-
gaan is en daar gepredikt heeft dat Hij de opgestane is. Dit is opmerkelijk, omdat
dit een voorbeeld is voor de leden van het lichaam van Christus, die ook aan de
geestelijke machten en krachten het paulinische evangelie gaan prediken. Ook zij
zullen dat als compleet lichaam in de levendmaking gaan doen!

‘Deze tekst in Petrus gaat dus niet over overleden mensen?’

Nee, want een mens wordt in de Schrift niet ‘een geest’ genoemd. Nooit. De mens
wordt wél  ‘een levende ziel’ (Genesis 2:7; 1 Corinthiërs 15:45) genoemd. Hier in
Petrus gaat het om een herauten aan de geesten in de gevangenis, dat zijn die gees-
telijke machten die ooit een keer zich zodanig gedragen hebben, dat zij in een ge-
vangenis (wat dat ook maar is) vastgezet moesten worden. Dat gebeurde in de da-
gen van Noach, vóór de grote vloed van Genesis 5-7. Wat daar gebeurde, is nu even
niet van belang, maar het gaat erom, dat levendmaken met geest te maken heeft.

‘Dat blijkt uit nog meer Schriftplaatsen?’

Het komt in die zin ook voor in Johannes 6:63 en 2 Corinthiërs 3:6.
In die beide Schriftplaatsen gaat het om levendmaken dat de geest van God doet:

de geest maakt levend, het vlees heeft geen nut
want de letter doodt, de geest maakt levend

Het mag duidelijk zijn, dat de geest van God levendmaakt en dat het daarbij vooral
om de geest van de mens gaat. De letter van de wet doodt. De nieuwe bediening van
de geest van God is het levendmaken van de geest van de gelovige, zodat die onder
andere in staat is tot eer van God te leven, en in staat is om het geestelijke (uit Gods
woord) ook geestelijk te verstaan. Het bijzondere werk van levendmaken heeft ook
te maken met de bediening van het lichaam van Christus, de bediening van leven,
zoals dat in 2 Timotheüs 1:9-11 staat, en zoals we vandaag gezien hebben.