‘En hoe zit het nu met de wet en die andere wet waar je het gisteren over
had. Die wet is dan voor de volkeren?’

De wet die aan Israël gegeven werd, had een doel. Deze wet werd niet ge-
geven om te gehoorzamen. De wet werd gegeven opdat die gebroken zou
worden. En het is een feit, dat Mozes, voordat hij het volk bereikte de ste-
nen tafelen brak waarop de wet geschreven stond. Het was Gods bedoeling
dat dit zou gebeuren. Als het christendom zich zou realiseren, dat de wet
gegeven werd om van de zonde een overtreding te maken, dan zouden zij
de
 wet niet meer willen. Bovendien is de wet slechts tijdelijk erbij in ge-
komen.

‘Het grote doel van God, heeft die wet ermee te maken?’

Waar het in feite om gaat in de geschiedenis van de mensheid is dat God
zichzelf openbaart aan heel de schepping. Tegen de donkere achtergrond
van zonde en alle tragische gebeurtenissen op aarde straalt de liefde van
God alleen maar sterker. Hoe dieper de mensheid in de zonde wegzakt,
hoe
 groter de liefde van God blijkt te zijn. De wet verergert die diepte van
zon
de. Het contrast, de tegenstelling tot de wet is de genade van God.
De overstromende genade van God geldt al bijna 2000 jaar.

‘Als je daarnaar kijkt, die overstromende genade, dan ben je er toch uit?’

De Romeinenbrief is in dit verband erg van belang om geestelijke dingen
goed te begrijpen. Heel deze brief is niet gegrond op de wet, maar op het
falen van de wet
. Het belangrijke punt is, dat we aan het einde van de wet

zijn gekomen. God heeft laten zien, dat de wet niets te bieden had dat op
een of andere manier redding of zegen kon geven.

‘Voor de natiën was de wet niet, maar geldt die nog wel voor de besnijde-
nis dan?’

Voor de besnijdenis geldt, dat God in de tijd (1000 jaar) van het koninkrijk
de wet aanhoudt om de demonstratie, het aantonen van het falen van de
wet,compleet te maken.

God beperkte het geven van de wet tot een klein volkje (Israël). In de ko-
mende eon zal Hij de wet op de harten van de Israëlieten schrijven. Maar
ook dat geeft geen volmaaktheid.
Maar als het beheer van de wet afloopt en Paulus gaat schrijven, blijkt dat
er een gerechtigheid van God is buiten de wet om of zonder de wet!