10 oktober 2009

Dat Johannes 3:16? Ja, dat is een geweldige tekst. Het spreekt van de liefhebbende God, en als mensen tijdens Zijn plan van aioonen Hem geloven, dan hebben ze aioonisch leven. Anderen, die niet geloven, zijn aioonisch verloren. Maar dat is niet voor altijd, niet eeuwig. Want de aioonen eindigen wel. Gods woord spreekt van ‘de einden van de aioonen’ (1 Corinthiërs 10:11); van de ‘voleinding van de aioonen’ (Hebreeën 9:26), maar ook van ‘voor aioonische tijden’ (2 Timotheüs 1:9,10; Titus 1:2); ‘voor de aioonen’ (1 Corinthiërs 2:7). We zien dus, dat de aioonen een begin hadden en een einde zullen hebben. Dat is heldere taal. Net zoals de jaren van een mensenleven een begin (de geboorte) en een einde (sterfdag) hebben, zo hebben de aioonen dat ook. Zo simpel is het.
In binnen dat plan, binnen die tijden van de aioonen, werkt Vader als ‘de aioonische God’. Dat wil niet zeggen, dat God beperkt is in de tijd, want van God hoef je helemaal niet te zeggen, dat Hij eeuwig is. De Bijbel maakt wél duidelijk, dat Hij werkt binnen die tijden! En dat is maar goed ook! Want wij leven nu in ‘de tegenwoordige boze aioon’ (Galaten 1:4); waarin de satan ‘de god van deze aioon’ (2 Corinthiërs 4:4) is. Gelukkig komt aan deze boze aioon ook een einde. Daar zitten we echt heel dicht bij. De donkerste tijd uit de geschiedenis van de mensen gaat aanbreken, maar dat zal (gelukkig) een korte tijd zijn.
God zal op tijd ingrijpen en de profetieën van de Tenach (Oude Testament) waarmaken.
Voor ons is het geweldig zeker, dat God het is, die alles bewerkt in overeenstemming met de raad van Zijn wil (Efeziërs 1:11)! Bij Hem gaat dus niets fout! Hem loopt het niet uit de hand! Want Hij is liefde én heeft alle kracht, om wat Hij zich voornam ook te volbrengen,
dus redt Hij alle mensen. Ik zou niet weten, welk schepsel zó sterk zou kunnen zijn, om dat voornemen te dwarsbomen. Alle reden om Hem te danken!

9 oktober 2009

‘Eigenlijk best wel ingewikkeld hoor, die Griekse woorden ‘aioon’ en zo.
Had God dat niet wat makkelijker kunnen doen?’ Nou…het gaat om Gods woord, en Hij heeft dat woord nu eenmaal in het Grieks en in het Hebreeuws laten opschrijven. Deze woorden zijn voor ons belangrijk, om ze te onderzoeken. De Bijbel is nu eenmaal geen boek om even makkelijk te lezen (is wel goed om te doen natuurlijk), maar meer om te onderzoeken. Het woord ‘aioon’ is zo ongeveer hetzelfde begrip als het Hebreeuwse ‘olam’. Dat laatste heeft te maken met een werkwoord, dat ‘verbergen’ betekent, maar wordt heel vaak in de zin van ‘tijdperk’ gebruikt, net als ‘aioon’ dus. Het kan wijzen op een tijd met een nog verborgen einde, de duur is nog onbekend. Bij de 1000 jaren is de tijdsduur duidelijk. Maar ná die 1000 jaren gebeurt nog van alles, zoals Openbaring 20-22 laat zien. Nog ruimer en wijder kijkt Paulus. Hij spreekt in Efeziërs 3:10,11 over ‘het plan (voornemen) der aioonen’. En door dat plan komt God tot Zijn doel: o.a. redding van alle mensen. Dat plan duurt aioonen lang, soms hele lange tijden, maar maakt duidelijk, dat élke aioon een keer eindigt. Bij het einde van de laatste aioon wordt de laatste vijand, de (tweede) dood opgeheven, buiten werking gesteld, en allen zullen léven! Ja, de poel des vuurs, de tweede dood wordt ook eens opgeheven, omdat Christus de dood overwon! Dan gaat uiteindelijke alle dood eraan! De mensen zullen levendgemaakt worden. Wie? Allen! Dat staat in 1 Corinthiërs 15:22. En dat woord is betrouwbaar evangelie!

8 oktober 2009

‘Ja, allemaal tot je dienst, en je kunt Johan Huibers makkelijk wegzetten, maar wat er staat er in de Bijbel? Wat zei de Heer Jezus zelf? Wat doe jij dan met Johannes 3:16? Dat is toch klare en heldere taal? Gewoon twee wegen?’
‘Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe’.
‘En als er staat ‘eeuwig leven hebbe’, dan is dat ‘verloren ga’ ook eeuwig….toch?’
Mooie tekst, zegt veel over wie God is, namelijk liefde, actieve liefde: liefhebben. Maar omdat je je vraag toespitst op de eeuwigheid van het verloren gaan, wil ik daar eerst iets van zeggen. Allereerst puur in het Nederlands: ‘eeuwig’ betekent ‘behorend tot de eeuw’.
Beetje flauw misschien, maar wel goed om te beseffen. Het is de vertaling van het Griekse woord ‘aioonion’, dat is afgeleid van het woord ‘aioon’. Dit woord heeft te maken met een zekere tijd. Je moet altijd in het tekstverband kijken, over welke tijd het precies gaat. Hier was de Heer in gesprek met Nicodemus, de leraar van Israël. In dat verband staat Johannes 3:16. Het gaat voor Israël dan om leven in de komende eeuw (aioon), wat we zien als de 1000 jaren uit Openbaring 20:1-7, daar lees je zes keer over duizend jaren. Dus het geloof in de Messias betekent ‘eeuwig’ (aioonisch) leven; leven in de komende tijd van de Messias! Dat woord ‘aioon’ wordt in het meervoud ook gebruikt. En als ‘aioon’ in het enkelvoud al ‘eindeloze tijd, zonder begin of einde’ betekent, hoe kunnen er dan meer-dere ‘eeuwigheden’ zijn? 1 eeuwigheid is toch al voldoende?
‘Dus, het verloren gaan is dan ook voor die tijd van de 1000 jaren?’ Ja! Precies! En…er zit nog meer aan vast! Want Gods plan is met die 1000 jaren nog niet voorbij. Want ja, de hele Bijbel is één groot evangelie, het zegt ons wie God is!

7 oktober 2009

Johan Huibers weet het zeker. Hij stond afgelopen zaterdag paginagroot in de christelijke krant. Hij bouwt nu een ark, in Dordrecht, aan de Merwede, een replica van de Ark van Noach op ware grootte. Bijbelse afmetingen. Het lijkt op de foto’s een impo-sant bouwwerk; wel een duur karwei; in totaal beloopt de begroting 6 miljoen euro. Dat is niet niks. Dus het is een gedreven man, twee keer in redelijk korte tijd een ark nabouwen.
Hij zegt zelf desgevraagd dat hij mensen tot nadenken wilden stemmen. Hij wil –zo zei hij het niet letterlijk- net als Noach een prediker van de gerechtigheid zijn. Hij gaat met de ark rondvaren, internationaal. Hij komt natuurlijk door dit hele project met mensen in gesprek en confronteert hen dan met de Bijbelse boodschap. Ik citeer nu even letterlijk: ‘Huibers draait er niet omheen – zijn boodschap is radicaal. “Ik wil mensen vertellen dat er een God is. Dat ze een keuze moeten maken. En dat als ze geen keuze maken, in de hel komen. Zo zwart-wit is het. Als mensen dat niet wordt verteld, weten ze dat ook niet.”
Helder en duidelijk. Zwart en wit. Terecht zegt hij, dat zijn ‘evangelie’ zwart-wit is. In die volgorde. Zwart is belangrijker dan wit. Hij wil de mensen vertellen, dat er een God is. Akkoord. Het is dan wel een trieste boodschap, eigenlijk. Want het ligt volgens Huibers helemaal aan de mens. Als die geen keuze voor God maakt, is God kennelijk niet bij machte te redden van de ondergang. Naar de hel ermee. Dat is je straf. Evangelie is dit niet. Bijbels evenmin. Je leest in de Schrift wel over geloof. Over mensen die het evangelie horen en geloven. Meer nog: je leest bij Paulus over het geloof van Jezus Christus. Dat is doorslaggevend geweest. Tot redding van allen. Ben benieuwd hoe Huibers reageert op de wérkelijke Bijbels boodschap….namelijk dat God wil dat alle mensen gered worden en tot erkenning van de waarheid komen. En wat God wil, gebeurt ook! Wat zou nu sterker kun-nen zijn: Gods wil of die van de mens? Gods keuze (en dat is dat alle mensen gered worden) of die van de mens? En als een mens niet kiest? Dan heeft God allang gekozen, om ook die mens te redden!

6 oktober 2009

Genade van God is zó bijzonder, het komt op mensen heel makkelijk over, en het is voor veel mensen zó moeilijk te ontvangen. Genade van God is namelijk gratis, voor niets, geen enkele inspanning van u, jou of mij. Als je je bewust wordt van je redding door God, besef je misschien iets van Gods genade. Zijn zoon stierf voor ál je zonden; als bewijs werd Hij opgewekt uit de dood. Wat je ook gedaan hebt, wie je ook bent, God houdt van je. En als je Hem hebt leren kennen, weet je iets van genade. Het is volledig om niet, voor niets, gratis, cadeau. Dank God ervoor! Hij heeft al jouw zonden, verkeerde daden weggedaan. Het is ongelooflijk misschien, maar werkelijk waar! Als je je gered weet en dagelijks God dankt, kan het zijn, dat Zijn genade moeilijk wordt. Je wilt iets terugdoen. Dat kan niet. Je kunt God niets teruggeven. Mensen vinden het vaak lastig, écht iets te ontvangen zonder er iets voor terug te doen. Maar bij God is het genade, genade en het blijft genade. Paulus schreef daarom de brief aan de Galaten. Deze Galaten (Kelten), waren op een ander spoor gebracht door judaïsten. Zij wilden vaste tijden, dagen, maanden gaan onderhouden en sommigen onder hen deden dat al. Kijk eens rond in de christenheid, je ziet dat men er al helemaal aan gewend is geraakt. Men viert kerstfeest, Pasen, Hemelvaartsdag, Pinksteren, bijna allemaal afgeleid van de feesten, die Israël moest vieren. Geen reden om die feesten te kleineren, want ze hebben allemaal een diepe, geestelijke, typologische betekenis. Omdat wij in genade leven, overstromende genade zelfs, hoeven wij geen enkel feest te vieren. Het is elke dag genade! Elke dag leven in de zonneschijn van Zijn genade is geweldig. Paulus ervoer, dat Zijn genade genoeg is, óók in lijden, dat soms heel diep gaat. Want Zijn kracht openbaart zich juist in onze zwakheid. Dat is ook genade.
Ruud van t Veer heeft een bijzonder boek over ‘lijden en onderschikking’ geschreven.
Als u mailt (vant.veer@hetnet.nl) aan de schrijver van het boek ‘Lijden en onderschikking’, kunt u (ik betaal voor u de verzendkosten) het boek gratis (genade dus) thuisgestuurd krijgen. Van harte aanbevolen!