‘Het verschil tussen ‘koninkrijk der hemelen’ en ‘hemels koninkrijk’
houdt dus in, dat het eerste een koninkrijk is dat uit de hemelen op de
aarde komt en het tweede een koninkrijk in de hemelen is?’

Het is zaak dit te bekijken vanuit de Tenach. Daarin lezen wij in Daniël
2:44 over een koninkrijk dat de God des hemels zal oprichten en dat in
de eonen niet zal vergaan. Het zal ook op geen ander volk (dan Israël)
meer overgaan.
Dit is het koninkrijk der hemelen wat in Mattheüs door Johannes en
de Heer bedoeld wordt, als zij oproepen tot bekering.
Gezien de profetieën van de Tenach kán dat niet anders dan een aards
koninkrijk op aarde zijn.

‘En wij zijn overgezet in het koninkrijk van de zoon van Gods liefde.
Dat is dus niet zichtbaar, want op aarde bestaat er nergens zo’n rijk.’

Het gaat om een (nog) verborgen, hemels koninkrijk. Paulus gebruikt
de uitdrukking ‘koninkrijk’, om het voor ons mensen duidelijk te maken.
Mensen denken daardoor andersom, dat het ook bij Paulus om een aards
koninkrijk zou gaan. Daar is geen aanleiding voor, bovendien roept hij
in Kolossenzen 3 op, om bezig te zijn met de dingen die boven zijn, niet
die op aarde zijn. Duidelijker kan hij het niet zeggen.

‘Maar men verdraait dit en zegt dan dat het ook om het aardse koninkrijk
gaat?’

Je hoort het terug in het spraakgebruik in veel evangelische gemeentes.
Men zegt dan, dat Jezus hun koning is. Dat is in scherpe tegenspraak met
de brieven van Paulus. Daar zien we dat gelovigen niet Jezus als hun koning
hebben, maar leden van het lichaam van Christus zijn en Hij hun hoofd!

‘Dat wijkt zeker sterk af, want lid van een lichaam zijn is een veel nauwere
relatie dan onderdaan ten opzichte van een koning!’

Als Paulus een soort 13e apostel van de besnijdenis zou zijn met een zelfde
boodschap als de andere twaalf, waarom werd hij dan zo bijzonder afzon-
derlijk geroepen, en dat buiten het land? Daar moet iets speciaals mee zijn.
Hij was dé apostel die de gemeente, het lichaam van Christus, zou uitroepen.
Niets minder dan dat. De verschillen met de andere twaalf zijn legio.

De blijde boodschap die hij bracht was en is er een van overstromende genade!