‘Zijn er nog meer aspecten die we ons niet zo snel realiseren?’

Laten we ons eerst eens bedenken, dat Gods weg met de mens niet via
opgelegde wet(ten) loopt. Je zou dat wel denken als je het christendom
nagaat. Daarin werd vaak naar voren gebracht, dat God ons Zijn wet ge-
geven heeft en dat wij die moeten gehoorzamen. Zo noemt men dat wat
tegen Adam en Eva en in de hof gezegd werd, een ‘proefgebod’. Dat moes-
ten zij gehoorzamen. Zij overtraden dat gebod, met grote gevolgen!

‘Ja en de wet, de 10 woorden, werd ook niet direct aan Adam en Eva ge-
geven, toch?’

De 10 woorden die op Sinaï aan Israël werden gegeven, kwamen dus pas
na zo’n 2000 jaar. Dus de mens moest het de eerste 2000 jaar zonder doen.
En dat niet alleen, deze 10 woorden werden niet aan heel de mensheid
gegeven! De wet, de 10 woorden; het werd alleen aan Israël gegeven.
God gaf dit aan slechts een klein deel van de mensheid. Het moest een
groot voorbeeld worden van het onvermogen, de zwakheid van het vlees.

‘Dus God heeft die 10 woorden nooit aan heel de mensheid gegeven?’

De 10 woorden waren zowel in tijdsduur als reikwijdte erg beperkt.
Het was iets nationaals voor Israël. De 10 woorden werden aan heel het
volk
gegeven, en niet aan individuele mensen uit dat volk. We horen het

volk bij de Sinaï uitroepen: ‘Al wat U gesproken heeft, zullen wij doen!’
Ze hadden eigenlijk geen idee wat ze daar riepen. Ze kenden hun eigen
hart en de zwakheid van hun vlees nog niet. Alleen al het idee dat zij Gods
 heilige wet konden vervullen!
We hebben in de geschiedenis gezien wat met Israël gebeurde. God heeft
ons deze grote les gegeven, we lezen dat in de Schrift.
Onze tijd van genade is juist gebaseerd op het feit, dat het vlees niet in
staat
 is om Hem welgevallig te zijn. Zij die in het vlees zijn, kunnen Hem
niet be
hagen. Evenmin kunnen zulke mensen Zijn wet niet gehoorzamen.
Als gelo
vigen zijn we ons bewust, dat wij voor God welgevallig kunnen
leven door Zijn genade alleen