29 september 2009

‘Ja dat zeg je nou wel, maar in mijn situatie is het heel moeilijk’. ‘Weet jij wel welk lijden ik in mijn leven meemaak’? ‘Jij wil zeker vluchten uit deze wereld.’
Ook dit zijn reacties, die mensen misschien geven, als je hardop nadenkt over de terug-keer van Christus Jezus en alles wat daarna gaat gebeuren.
Paulus is ook een praktisch mens, al hebben sommigen hem misschien wel beschuldigd van ‘luchtfietserij’, of ‘met het hoofd in de wolken lopen’. Als we in Kolossenzen 3 verder lezen, dan zien we, dat het een prima uitwerking heeft, als de gelovige bezig is met de dingen die boven zijn. ‘Doodt dan de leden die op de aarde zijn’, schrijft hij indringend, ‘hoererij, onreinheid, kwade begeerte en de hebzucht’, want dat is allemaal afgodendienst en klopt absoluut niet met je geestelijke situatie. Paulus schreef vlak ervoor in vers 3 ‘want jullie stierven’ waarmee hij nog even terugwees op 2:11-15. Je bent als gelovige immers dood voor de zonde, de wet en de wereld! Wat zit je dan nog die oude mens uit het graf te halen! Kijk, als je je dat bewust bent, dan heb je niet zo’n trek meer in die wereld, dan verlang je naar Hem, die je Heer en redder is. ‘Ja, dat zijn ook erge dingen, en dat wil ik ook absoluut niet, maar hoe sta je dan in het dagelijks leven?’ Als je nu eens verder leest in Kolossenzen 3, dan ontdek je, hoe dat leven eruit ziet. Vers 8-23 spreken heel praktisch. Eén ding: vat deze verzen niet op als wetten, maar als liefdevolle adviezen van de apostel. En natuurlijk werken ze als een spiegel, je kijkt erin, en misschien schrik je heel even, maar spreek er dan met Vader over, die is met je op weg en geeft je de groeimiddelen….ja natuurlijk….in Zijn woord!

28 september 2009

‘Het kan nog wel 1000 jaar duren, want rond het jaar 1000 waren mensen ook in de ban van het ronde getal 1000 en dachten dat de wereld zou vergaan of dat Jezus Christus zou terugkomen’. ‘Ach, er zijn altijd mensen (fanatiekelingen) geweest, die graag wilden, dat Jezus Christus terugkeerde; sla er maar geen acht op’. ‘Niemand weet de dag of het uur….dus het kan nog wel minstens 100 jaar duren, voordat Hij terugkomt’.
‘Ja je moet maar niet zoveel bezig zijn met Zijn wederkomst, het gaat om hier, nu, vandaag en wat na Zijn wederkomst gebeurt?…..nou dat zien we dan wel weer’.
Allemaal uitspraken, die mensen doen, om gelovigen af te houden van het bezig zijn met Zijn terugkeer voor de gemeente en voor Israël en de volkeren. Of men wil op zijn minst de aandacht ervan afleiden en mensen vooral bezig laten zijn met nu, hier, vandaag, de wereld waarin wij leven. Paulus schrijft in elke brief over de toekomende dingen. Kennelijk was hij er diep van overtuigd, dat de toekomst ongelooflijk belangrijk is voor vandaag. Vooral de rol die de gemeente daarin speelt. Die rol is niet gering. Hij roept ons in Kolossenzen 3 wel erg duidelijk op, bezig te zijn met de dingen die boven zijn, waar Christus is (vers 1). Bovendien voegt hij er voor alle duidelijkheid aan toe ‘niet die op de aarde zijn’ (vers 2). Daaraan koppelt hij in vers 4 de openbaring van Christus, dat is Zijn terugkeer en wat daarna gebeuren gaat. Ook wij zullen dan met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid. Wat geweldig is dat he, vindt u niet?

27 september 2009

Diep verankerd in de zielen van kerkgangers en evangelischen is bijvoor-beeld de leer van de drie-eenheid. Drie, en toch een. Alle drie op gelijke hoogte en toch een. Ik zal u niet vermoeien met de niet te begrijpen formuleringen van de drie-eenheidsleer. Het woord drie-eenheid komt niet in de Schrift voor. Mijn grootste (menselijke) leermeester, broeder A.E. Knoch, van de concordante vertaalmethode, heeft mij geleerd: ‘Als je, wat je gelooft, niet direct in de woorden van de Schrift zelf terug kunt vinden, moet je op zijn minst heel erg oppassen’. Door strikt de concordante methode in het vertalen te volgen, raakte hij de ene traditie na de andere kwijt. Want ze bleken geen grond in de Schrift te hebben! Dat gold ook voor de leer van de drie-eenheid. U begrijpt, dat hij daarom enorm verguisd werd in de kerkelijke en evangelische theologische wereld! De belijdenis, die de Joden op hun lippen hebben:
‘Hoor Israël, hoor! Jahweh uw Elohim is één’ is het uitgangspunt en grondslag om na te denken over het wezen van God. Er is één God. Dát zegt de Schrift. Paulus herhaalt dat in
1 Corinthiërs 8:6 ‘Want voor ons nochtans is er één God, de Vader….’

26 september 2009

‘Het gaat niet goed in deze wereld!’ ‘Het wordt allemaal te erg!’ ‘De regeringen moeten harder ingrijpen!’ ‘Het loopt allemaal uit de hand!’ Dit zijn uitspraken, die je sinds het zondigen van Adam en Eva kunt doen. Na verloop van tijd werd het zó erg, dat God een grote watervloed deed komen en de hele mensheid, behalve 8 mensen in de ark, moest omkomen in het water. Tot Golgotha en het open graf ging het zondigen van de mens gewoon door en leek God het maar te laten gaan. In Israël kwam de wet erbij (Romeinen 5:20), waardoor het nóg erger werd. In plaats van de zondaar te beteugelen, namen de zonden alleen maar toe en bleken het zelfs overtredngen van de regels te zijn waarmee de mens God krenkte in Zijn hart. Nu lijkt het erop, dat de boodschap van overstromende genade –puur menselijk gedacht- het zondigen aanmoedigt. Paulus maakt nóg iets bekend, in 2 Corinthiërs 5:14 en Romeinen 6:6 staat:
‘15 daar wij tot het inzicht gekomen zijn, dat één voor allen gestorven is. Dus zijn zij allen gestorven. en voor allen is Hij gestorven..‘
dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn; 7 want wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde.

Die oude mens(heid) blijkt te zijn overleden! Zand erover, dus. En de gelovige wordt zich dat bewust, want ook dit is evangelie, goed nieuws! De oude mens is dood en begraven. Voor God. En dáár gaat het om. Jezus Christus nam die hele oude mensheid mee aan het kruis en het graf in! Toen Hij opgewekt werd, stond Hij als eersteling van de nieuwe mens-heid op uit dat graf! Paulus leert ons te rekenen zoals God rekent: zoals Christus nu dood is voor de zonde en leeft voor God, zo ook wij (Romeinen 6:10,11)! Tegen de Corinthiërs zegt hij: ‘opdat zij, die leven, niet langer voor zichzelf leven, maar voor Hem, die voor hen stierf en opgewekt werd’ (2 Corinthiërs 5:15). Geweldig he, deze blijde boodschap. Geen slavernij onder de zonde meer, maar leven voor God, om Hem (als slaaf) te dienen!

25 september 2009

Op 26 augustus 2009 heb ik reacties gevraagd op de vraag, of iemand een tekst kon geven waar het begrip ‘schuld’ in de Bijbel de rol speelt, die in het calvinistische kringen heeft gekregen. Er zijn geen reacties binnengekomen. Dat kan twee dingen betekenen:  óf er is niemand, die de moeite genomen heeft een en ander uit te zoeken, óf er is wel gezocht, maar er werd niets over het begrip ‘schuld’ in de zin van ‘schuldig staan voor God’ gevonden. Laten we het op het laatste houden. Dat er –dus- geen schuld is, die op de mens drukt, kan voor veel gelovigen een bevrijdende gedachte zijn.
Toch kun je je schuldig voelen als je iets fout hebt gedaan. Dan gaat het om een schuld-gevoel. Is er dan sprake van schuld? Nee. Want de apostel stelt glashelder in Romeinen 5:20,21 ‘…en waar de zonde meer geworden is (toenam), is de genade veel meer overvloedig geweest (stroomt de genade over)…’   Wacht even, als ik het goed begrijp, is het evangelie hier, dat als er gezondigd wordt, de genade groter is? Dus als er meer gezondigd wordt, neemt de genade toe en stroomt zelfs over? Moet ik over nadenken. Eigenlijk een gevaarlijke leer. Want dan kun je je gang maar gaan, de genade is toch groter en maakt het allemaal niets meer uit. Deze conclusies typeren menselijk, vleselijk denken en doorredeneren (filosoferen). Bij Paulus is het goed, door te lezen en hoofdstuk 6 van Romeinen in zijn geheel erbij te betrekken. Eén gevolg van het werk van de Heer Jezus Christus op Golgotha en Zijn opwekking uit de dood is, dat Gods genade in deze tijd groter is dan welke zonden dan ook. Het andere gevolg staat in Romeinen 6 en 2 Corinthiërs 5.
Daarover morgen meer!